Sektionen
Sie sind hier: Startseite Members endres
Artikelaktionen

Dr. Tino Endres

 

 

Tino Endres
 

Kontakt: 

Albert-Ludwigs-Universität Freiburg 
Institut für Psychologie 
Engelbergerstraße 41 
D-79085 Freiburg 
Abteilung: 
Pädagogische und Entwicklungspsychologie

Tel.: ++49 (0) 761 203 9408

 E-Mail: tino.endres@psychologie.uni-freiburg.de



 

Aktuelles:

Einladung als Junior-Keynote Speaker - EARLI SIG 6/7

                https://www.earli.org/sig-6-7-conference-2024

 

Neue Publikationen

Endres, T., & Eitel A. (2023). Motivation Brought to the Test: Successful Retrieval Practice is modulated by Mastery Goal Orientation and External Rewards. Applied Cognitive Psychology, https://doi.org/10.1002/acp.4160.

Roelle, J., Endres, T., Abel, R., Obergassel, N., Nückles, M., & Renkl, A. (2023). Happy together? On the relationship between research on retrieval practice and generative learning using the case of follow-up learning tasks. Educational Psychology Review 35, 102 (2023). https://doi.org/10.1007/s10648-023-09810-9.

 

Lehre:

B.Sc. Psychologie

                Seminar: Pädagogische Grundlagen für die Psychotherapie – 2023

                Experimentalpraktikum – projektorientiertes Seminar zum wissenschaftlichen Arbeiten (Expra) –2019, 2020, 2021, 2022

                Vorlesung: Grundlagen der Diagnostik – 2019, 2020,2021

                Betreuung von Bachelorarbeiten (2015 – 2023)

                Seminar: Entwicklungspsychologie – 2014, 2015, 2016, 2017

                Seminar: Pädagogische Psychologie – 2014, 2015, 2016, 2017

 

M.Sc. Psychologie

                Seminar: Adaptives Lernen – Nutzung digitaler Systeme für individualisiertes Lernen – 2021

                Seminar: DIY Fragebogen – Konstruktion und Evaluation von Fragebogenskalen –2021, 2022, 2023

                Einführung Empirische Forschung – 2019, 2020, 2021, 2022

                Vorlesung: Mess- und Assessmentmethoden – 2019, 2020, 2021

                Seminar: Strategietraining – Konstruktion von kognitiven Strategietrainings – 2018, 2019

                Seminar: Langfristig lernen – Lernen durch abrufbasiertes Lernen, spaced practice und Feedback – 2018, 2019

 

                Betreuung von Masterarbeiten (2015 – 2023)

  

Mögliche Abschlussarbeiten

 

Forschungsinteressen:

§   Lernen durch Gedächtnisabruf - Retrieval Practice/Testing Effect 

- Gedächtnisabruf in Verbindung mit anderen lernförderlichen Prozessen

- Adaptives Nutzen von Gedächtnisabruf

- Mechanismen des Testing Effekt

§  Emotionales Design

§  Selbstreguliertes Lernen

§  Lernen durch Fragengenerieren 

 

Publikationen

 

Endres, T., & Eitel A. (2023). Motivation Brought to the Test: Successful Retrieval Practice is modulated by Mastery Goal Orientation and External Rewards. Applied Cognitive Psychology, https://doi.org/10.1002/acp.4160.

Roelle, J., Endres, T., Abel, R., Obergassel, N., Nückles, M., & Renkl, A. (2023). Happy together? On the relationship between research on retrieval practice and generative learning using the case of follow-up learning tasks. Educational Psychology Review 35, 102 (2023). https://doi.org/10.1007/s10648-023-09810-9.

Endres, T., Kubik V., Koslowski, K., Hahne, F., & Renkl, A. (2023) Immediate benefits of retrieval tasks: On the role of self-regulated relearning, metacognition, and motivation. ZEPP, German Journal of Developmental and Educational Psychology, accepted for publication. https://doi.org/10.1026/0049-8637/a000280

Endres, T., Lovell, O., Morkunas, D., Rieß, W., & Renkl, A. (2023). Can prior knowledge increase task complexity? - Cases in which higher prior knowledge leads to higher intrinsic cognitive load. The British Journal of Educational Psychology, 93 Suppl 2, 305–317. https://doi.org/10.1111/bjep.12563

Endres, T. (2023). Adaptive blended learning to foster self-regulated learning – A principle-based explanation of a self-regulated learning training. In C. E. Overson, C. M.  Hakala, L. L. Kordonowy, & V. A. Benassi (Eds.), In their own words: What scholars and teachers want you to know about why and how to apply the science of learning in your academic setting (pp. 378-394). Society for the Teaching of Psychology.  https://teachpsych.org/ebooks/itow

Udvardi-Lakos, N., Endres, T., Glogger-Frey, I., & Renkl, A. (2023). Engaging in writing to learn – Increasing the motivation during a long-term self-regulated learning training. Frontiers in Education, 7. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.1067347

Eitel, A., Endres, T., & Renkl, A. (2022). Specific questions during retrieval practice are better for texts containing seductive details. Applied Cognitive Psychology, 36(5), 996–1008. https://doi.org/10.1002/acp.3984

Endres, T., & Renkl, A. (2022).  Indirekte Effekte von Abrufübungen – Intuitiv und doch häufig unterschätzt. Unterrichtswissenschaft50(1), 75–98. https://doi.org/10.1007/s42010-021-00140-9

Richter, T., Berger, R., Eitel, A., Endres, T., Ferri, B. R., Ebersbach, M., Hänze, M., Lachner, A., Leutner, D., Lipowsky, F., Nemeth, L., Renkl, A., von Aufschnaiter, C., & Vorholzer, A. (2022). How to promote lasting learning in schools. ZEPP, German Journal of Developmental and Educational Psychology54(4), 135–141. https://doi.org/10.1026/0049-8637/a000258

Roelle, J., Schweppe J., Endres, T., Lachner, A., von Aufschnaiter, C., Renkl, A., Eitel. A., Leutner D., Rummer R., Scheiter, K., & Vorholzer, A. (2022) Combining retrieval practice and generative learning in educational contexts: Promises and challenges. ZEPP, German Journal of Developmental and Educational Psychology, 54(4), 142–150. https://doi.org/10.1026/0049-8637/a000261

Roelle, J., Endres, T., & Renkl, A. (2022). Wie können Abrufübungen (nicht) für das Lernen in Schule und Hochschule relevant gemacht werden? Unterrichtswissenschaft50(1), 1–15. https://doi.org/10.1007/s42010-021-00139-2

Endres, T., Leber, J., Böttger, C. Rovers, S., & Renkl, A. (2021). Improving life-long learning by fostering students' learning strategies at university. Psychology Learning and Teaching, 20(1), 144–160. https://doi.org/10.1177/1475725720952025

Carpenter S., Endres, T., & Hui, L. (2020). Students’ use of retrieval in self-regulated learning: Implications for monitoring and regulating effortful learning experiences. Educational Psychology Review, 32, 1029–1054. https://doi.org/10.1007/s10648-020-09562-w

de Bruin, A. B. H., Roelle, J., Carpenter, S. K., Baars, M., & EFG-MRE incl. Endres, T. (2020). Synthesizing cognitive load and self-regulation theory: A theoretical framework and research agenda. Educational Psychology Review, 32(4), 903–915https://doi.org/10.1007/s10648-020-09576-4

Eitel, A., Endres, T., & Renkl, A. (2020). Self-management as a bridge between cognitive load and self-regulated learning: The iIllustrative case of seductive details. Educational Psychology Review, 32, 1073–1087. https://doi.org/10.1007/s10648-020-09559-5

Endres, T., Kranzdorf, L., Schneider, V., & Renkl, A. (2020). It matters how to recall – Task differences in retrieval practice. Instructional Science, 48, 699–728. https://doi.org/10.1007/s11251-020-09526-1

Endres, T., Weyreter S., Renkl, A., & Eitel A. (2020). When and why does emotional design foster learning? Evidence for situational interest as a mediator of sustained learning. Journal of Computer Assisted Learning, 36(4), 514–525. https://doi.org/10.1111/jcal.12418

Endres, T., Carpenter, S., Martin, A., & Renkl, A. (2017). Enhancing learning by retrieval: Enriching free recall with elaborative prompting. Learning and Instruction, 49, 13–20. http://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2016.11.010

 

Endres, T., & Renkl, A. (2015). Mechanisms behind the testing effect - An empirical investigation of retrieval practice in meaningful learning. Frontiers in Psychology, 6. http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2015.01054

google shoolar

ORCID

researchgate

 

Preise

Instructional Development Award (IDA- Universität Freiburg – BMBF 

Short List for the best paper presentation at the EARLI SIG 6 & 7 Conference - Dijon

Best Paper Award - JURE 2017 - Tampere

Graduate Travel Award - Psychonomics 2019 - Montréal

 

Sontige wissenschaftliche Aufgaben

Editorial Assistent bei Unterrichtswissenschaft

Reviewer Tätigkeiten: Learning & InstructionJournal of Educational Psychology , Instructional Sience, Memory & Cognition, Applied Cognitive Psychology, Computer & Education, Journal of Computer Assisted Learning, Discourse Processes, Anatomical Sciences Education, Empirical Research in Vocational Education and Training, Psychologie Learning and Teaching, Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie; Unterrichtswissenschaft

Mitglied der EARLI Emerging Field Group (EFG) Unifying Cognitive Load and Self-Regulated Learning Research: Monitoring and Regulation of Effort 

Mitglied der Forschungsgruppe Lasting Learning

 

Aufgaben in der Selbstverwaltung

 

Vorstand im Promovierendenkonvent der Wirtschafts- & Verhaltenswirtschaftlichen Fakultät bis 2020

Lernstrategietraining ELIS

zum Tool: link

Lehrentwicklung: link

Hochschuldidaktik: link

 

Benutzerspezifische Werkzeuge