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Selection procedure

Application status

You can check the status of your application via your account in HISinOne. In addition, you can use the automatic e-mail notifications in HISinOne to be informed about status changes. You find further explanation of your status in the help texts in HISinOne.

 

Selection decision

If your application meets all the requirements, it will take part in the selection procedure according to the average grade of your Bachelor's degree. In case of equal ranking, i.e. the same average grade, the decision will be made by lot (according to the selection regulations §6). Apart from the average grade, there are no other factors that affect the ranking list. Applicants who do not receive an offer of admission due to their average grade in the main procedure automatically take part in the move-up procedure.

 

Letters of admission

The Registration Office – Student Service Center sends the letters of admission directly via HISinOne and you can download them from your inbox. Admission is granted according to the average grade submitted. The first letters of admission are usually sent out in August.

 

Documents to submit subsequently for enrollment

If the Bachelor’s degree has not yet been completed or the degree certificate has not yet been issued at the time of the application, the following documents have to be submitted subsequently:

You prove the completion of the Bachelor's degree by submitting an officially certified copy of the certificate in the application for matriculation by the end of the enrollment period. At the same time, you submit a confirmation from the university that this degree was completed, with the overall grade, as well as a transcript of records with information on individual grades and ECTS credits earned (according to the selection regulations §4).

The individual enrollment deadline is written on the letter of admission and depends on the date of the admission offer.

 

Enrollment

Information on enrollment (matriculation) is available on the website of the Student Service Center. The deadline for enrollment is written on the respective letter of admission. If you have any questions regarding your letter of admission or the matriculation, please directly contact the responsible person of Student Affairs in the Registration Office. If you are an international applicant, please contact the responsible person of International Admission and Services.

 

Move-up procedure and letters of rejection

The move-up procedure begins in mid-September and usually continues into the semester. The final letters of rejection will only be sent via HISinOne, when all places have been allocated and the move-up procedure has been completed. You can download them from the inbox.

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Ablauf des Auswahlverfahrens


Status der Bewerbung

Den Status Ihrer Bewerbung können Sie über Ihren Account in HISinOne abrufen. Zudem können Sie sich mithilfe der automatischen E-Mail-Benachrichtigungen in HISinOne über Statusänderungen informieren lassen. Weitere Erläuterungen zu Ihrem aktuellen Status finden Sie in HISinOne in den Hilfetexten.

 

Auswahlentscheidung

Ihre Bewerbung nimmt, wenn Sie alle Voraussetzungen erfüllt, entsprechend der Durschnittsnote des Bachelorstudiums am Auswahlverfahren teil. Bei Ranggleichheit, also bei gleicher Durchschnittsnote entscheidet das Los (gemäß Auswahlsatzung §6). Neben der Durchschnittsnote gibt es keine weiteren Faktoren, die sich auf die Rangliste auswirken. Bewerbende, die aufgrund der Durchschnittsnote im Hauptverfahren kein Zulassungsangebot erhalten, nehmen automatisch am Nachrückverfahren teil.

 

Zulassungsbescheide

Das Studierendensekretariat – Service Center Studium versendet die Zulassungsbescheid direkt über HISinOne und sie können dort im Posteingang heruntergeladen werden. Zugelassen wird nach eingereichter Durchschnittsnote. Erste Zulassungen werden in der Regel im August versendet.

 

Nachzureichende Dokumente für Immatrikulation

Nachzureichende Dokumente bei noch nicht abgeschlossenen Studium oder bei noch nicht vorhandenem Zeugnis zum Zeitpunkt der Bewerbung:

Ihren Bachelorabschluss weisen Sie anhand einer amtlich beglaubigten Kopie des Zeugnisses im Antrag zur Immatrikulation bis zum Ablauf der Immatrikulationsfrist nach. Dabei müssen Sie auch eine Bestätigung der Hochschule, dass und mit welcher Gesamtnote das Studium abgeschlossen wurde, sowie eine Leistungsübersicht mit Angaben zu Einzelnoten und erworbenen ECTS-Punkten einreichen (gemäß Auswahlsatzung § 4).

Die individuelle Immatrikulationsfrist steht auf dem Zulassungsbescheid und hängt vom jeweiligen Zeitpunkt des Zulassungsangebotes ab.

 

Immatrikulation

Informationen zur Immatrikulation finden Sie auf den Internetseiten des Service Center Studium. Die Frist zur Immatrikulation steht auf dem jeweiligen Zulassungsbescheid. Bitte stellen Sie Nachfragen zu Ihrem Zulassungsbescheid oder zur Immatrikulation direkt an die zuständige Ansprechperson im Team Studierendenangelegenheiten des Studierendensekretariats. Als internationale Bewerbende wenden Sie sich bitte an die zuständige Ansprechperson der International Admission and Services.

 

Nachrückverfahren und Ablehnungsbescheide

Das Nachrückverfahren beginnt Mitte September und läuft meist bis in das Semester hinein. Erst wenn alle Plätze vergeben sind und das Nachrückverfahren abgeschlossen ist, werden die letzten Ablehnungsbescheide über HISinOne versendet. Dort können sie im Posteingang abgerufen werden.

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