Uni-Logo
Sektionen
Artikelaktionen

Studium

Themen für Bachelorarbeiten

Entsprechend der Studienordnung sollen in der Regel die Themen aus den Experimentalpraktika als Bachelorarbeit weitergeführt werden.

Themen für Masterarbeiten

(geordnet nach den jeweiligen Ansprechpartner*innen)

 

Koordination der Masterarbeiten: bei konkretem Interesse an einzelnen Projekten melden Sie sich gerne direkt bei den unten genannten Ansprechpartnern. Zentrale Koordination: Martina Krämer 

 

Wichtiger Hinweis: Es handelt sich in der Regel nicht um Themen für einzelne Abschlussarbeiten, sondern um Themenfelder, in denen teilweise auch mehrere spezifische Fragestellungen angeboten werden.

Brunna Tuschen-Caffier 

  • Esspsychopathologie und Impulsivität – Experimentelle Untersuchung des Einfluss verschiedener Inhibitionskomponenten: In unsere Gesellschaft stehen Nahrungsmittel im Überfluss zur Verfügung. Nicht jeder kann dieser ständigen Versuchung wiederstehen. Ein Mechanismus der bei der Aufrechterhaltung und Entwicklung von Essstörungen diskutiert wird ist die Fähigkeit zur Verhaltensinhibition. In einem laufenden Projekt zur Binge-Eating-Störung können Daten zu verschiedenen Inhibitions-komponenten erhoben und diese in Abhängigkeit von verschiedenen Esspsychopathologien analysiert werden. 

 

Julia Asbrand

  • Untersuchungen bei Kindern mit Angststörungen und Aufmerksamkeitsdefizit-/Hyperaktivitätssyndrom: Ziel des Projekts ist die Gegenüberstellung typischer Störungsbilder (Angststörungen, ADHS) im Kindesalter mit einer gesunden Kontrollgruppe, um verursachende und aufrechterhaltende Faktoren besser zu verstehen. Der Fokus des Projekts liegt auf der Emotionsregulation im Moment der Emotion (state) im Vergleich zu einer abstrakten Erhebung der Emotionsregulation als Eigenschaft (trait). Dabei werden in verschiedenen Aufgaben diverse Variablen erhoben (z.B. Symptomfragebögen, subjektive Wahrnehmung der Situation, Psychophysiologie). Für Abschlussarbeiten ist ein intrapersonaler Fokus (Kind) oder ein interpersonaler Fokus (Eltern-Kind) möglich. Die Fragestellung ist in Absprache frei zu gestalten.

 

Barnabas Penzl

  • Katastrophisierende Interpretationen von ambiguen Situationen bei der Panikstörung: Im Rahmen des Projekts wird untersucht, inwiefern katastrophisierende Interpretationen von ambiguen Körperempfindungen (z.B. Herzklopfen als Zeichen eines bevorstehenden Herzinfarkts) ein spezifisches Merkmal der Panikstörung sind, v.a. in Abgrenzung zu anderen Angststörungen. Möglich sind auch Vergleiche der Interpretation von ambiguen Situationen zwischen Patienten mit anderen Angststörungen und gesunden Probanden.

 

Jessica Werthmann

  • The effects of emotion suppression on attention bias for food and food-related disinhibition. Background: Research has indicated that emotion regulation problems can trigger or elevate eating disorder related thoughts and behaviour in eating disorder patients and restrained eaters. Specifically, emotion suppression, in contrast to acceptance or reappraisal of emotions has been related to the urge to binge eat. Recently, a novel model of binge eating proposed that emotion suppression leads to ego-depletion which in turn increases the chance of self-regulation failure (and thus binge eating) when confronted with tempting food situation. However, the cognitive and behavioural pathways of this model remain unclear. Ego-depletion has been related to diminished attentional resources and failures in attention regulation. Similarly, it has recently been suggested that ego-depletion might foster reduced inhibition, which in turn increases the chance of self-regulation failure. Aim: To study how emotion suppression is related to attention bias for high-calorie food,  food-related disinihibition and (binge) eating behaviour.
  • Rumination, cognitive control and eating disorder symptoms. Background: Rumination (repetitive negative thoughts) is as a key maladaptive emotion regulation contributing to depression. Recently, research implicated the role of rumination in the onset and maintenance of eating disorders. To fully understand how rumination can affect eating disorder pathology it is important to study potential cognitive mechanisms through which ruminative thinking might contribute to eating disorder symptomatology. One of these potential mechanisms is impaired (executive) cognitive control. Aim: To study the role of rumination and cognitive control for eating disorder symptoms
  • Body-related attentional scope and body dissatisfaction: Background: The attention scope model postulates that a narrow attention focus (focussing on details) can contribute to negative mood. In contrast, a broad attention scope (taking in a global perspective) is thought to increase a positive perception and positive mood. It might be possible that this general principle could be exploited to foster body satisfaction when viewing one’s body in women with high body dissatisfaction. Focusing on details of body parts that are perceived as unattractive might contribute to body dissatisfaction. However, adapting a more global view (i.e. holistically viewing the whole body) might could contribute to a more positive view of one’s own body. Aim: To test how attentional scope for one’s body can contribute to body (dis)satisfaction

 

Jessica Werthmann und Fritz Renner

  • Mental imagery as a cognitive intervention to reduce food cravings:
    Mental imagery (MI) is an experience like perception in the absence of sensory input. MI techniques can be used to target food cravings in at least two different ways: 1) engaging in visuospatial tasks can interfere with food cravings in the form of mental images thereby reducing the strengths of unhealthy food cravings 2) positive imagery of healthy food cravings can induce a healthy mindset thereby reducing the impact of unhealthy food cravings. In this project both interventions will be compared using experimental methods to induce food cravings and applying imagery interventions to target these.

 

Fritz Renner

  • Mental imagery based activity scheduling for low mood
    Low mood and dysphoria is related to reduced engagement in potentially rewarding activities. Mental imagery (MI) is an experience like perception in the absence of sensory input. One way to increase motivation and engagement in potentially rewarding activities might be via mental imagery simulations of engaging in these activities. This project explores how positive mental imagery could be used to increase the motivation and engagement in planned activities in individuals with low mood.
     


Dissertationen

  • Dysfunktionale Regulation von Emotionen bei Kindern und Jugendlichen am Beispiel von Angststörungen
  • Mechanismen der Expositionstherapie am Beispiel von Angst- und Essstörungen
  • Dysfunktionale Emotionsregulation in Notfallsituationen
  • Dysfunktionale Verarbeitung von Informationen am Beispiel der Borderline Persönlichkeitsstörung

 

Laufende Dissertationen siehe Mitarbeiter / Doktorand_innen.

 

Benutzerspezifische Werkzeuge