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Publikationen


in Druck

  • Eysink, T., de Jong, T., Berthold, K., Kolloffel, B., Opfermann, M., & Wouters, P. (in press). Learner performance in multimedia learning arrangements: An analysis across instructional approaches. American Educational Research Journal.
  • Gurlitt, J., & Renkl, A. (in press). Prior knowledge activation: Different concept mapping tasks lead to substantial differences in cognitive processes, learning outcomes, and perceived self-efficacy. Instructional Science.
  • Holzäpfel, L., Glogger, I., Schwonke, R., Nückles, M., & Renkl, A. (in press). Lerntagebücher im Mathematikunterricht: Diagnose und Förderung von Lernstrategien. In M. Neubrand (Ed.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2009. Münster: Martin Stein.

  • Holzäpfel, L., Glogger, I., Schwonke, R., Nückles, M., & Renkl, A. (in press). Lernstrategien beim Schreiben: Neue Anregungen für den Umgang mit dem Lerntagebuch. Mathematik lehren.

  • Hübner. S., & Nückles, M., & Renkl, A. (in press). Writing learning journals: Instructional support to overcome learning-strategy deficits. Learning & Instruction.
  • Kalyuga, S., & Renkl, A. (Eds.). (in press). Expertise reversal effect and its instructional implications (special issue). Instructional Science.

  • Kalyuga, S., & Renkl, A. (in press). Expertise reversal effect and its instructional implications: Introduction to the special issue. Instructional Science.
  • Nückles, M., Hübner, S., Dümer, S., & Renkl, A. (in press). Expertise-reversal effects in writing-to-learn. Instructional Science.
  • Nückles, M., & Renkl, A. (in Druck). Das Lerntagebuch in der Hochschullehre: Ein hochschuldidaktischer Ansatz zur Förderung selbstgesteuerten Lernens. In C. Spiel, R., Reimann, B. Schober & P. Wagner (Hrsg.), Bildungspsychologie. Göttingen: Hogrefe.
  • Renkl, A. (in press). Gründe und Wege einer Synthese aus Strukturierung und Aktivierung: Das Konzept „Lernen aus Lösungsbeispielen“. In T. Bohl (Ed.), Selbstbestimmung und Classroom Management. Forschungsbefunde, Praxisbeispiele, Perspektiven. Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt.
  • Renkl, A. (in press). Why constructivists should not talk about constructivist learning environments – A commentary on Loyens and Gijbels (2008). Instructional Science
  • Renkl, A. (in Druck). Wissenserwerb. In E. Wild & J. Möller (Eds.), Einführung in der Pädagogische Psychologie. Berlin: Springer.
  • Renkl, A., & Atkinson, R. K. (in press). Learning from worked-out examples and problem solving. In J. Plass, R. Moreno, & R. Brünken (Eds.), Cognitive load theory and research in educational psychology. New York, NY: Cambridge University Press.
  • Salden, R., Aleven, V., Schwonke, R., & & Renkl, A. (in press). The expertise-reversal effect and worked examples in tutored problem solving. Instructional Science.
  • Schwonke, R., Berthold, K., & Renkl, A. (in press). How multiple external representations are used and how they can be made more useful. Applied Cognitive Psychology.
  • Wittwer, J., Nückles, M., Landmann, N., & Renkl, A. (in press). Can tutors be supported in giving effective explanations? Journal of Educational Psychology.


2009

  • Berthold, K., Eysink, T. H., & Renkl, A. (2009). Assisting self-explanation prompts are more effective than open prompts when learning with multiple representations. Instructional Science, 37,345-363.
  • Berthold, K., & Renkl, A. (2009). Instructional aids to support a conceptual understanding of multiple representations. Journal of Educational Psychology, 101, 70-87.
  • Glogger, I., Schwonke, R., Holzäpfel, L., Nückles, M., & Renkl, A. (in press). Activation of learning strategies in writing learning journals: The specificity of prompts matters. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie/German Journal of Educational Psychology, 23, 95-104.
  • Hilbert, T. S., & Renkl, A. (2009). Learning how to use a computer-based concept-mapping tool: Self-explaining examples helps. Computers in Human Behavior, 25, 267-274.
  • Nückles, M., Hübner, S., & Renkl, A. (2009). Enhancing self-regulated learning by writing learning protocols. Learning & Instruction, 19, 259-271.
  • Renkl, A. (2009). Lehren und Lernen. In R. Tippelt & B. Schmidt (Hrsg.), Handbuch Bildungsforschung (S. 737-751). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. (revidiert von 2002).
  • Renkl, A., Hilbert, T., & Schworm, S. (2009). Example-based learning in heuristic domains: A cognitive load theory account. Educational Psychology Review, 21, 67-78.
  • Salden, R., Aleven, V., Renkl, A., & Schwonke, R. (2009). Worked examples and tutored problem solving: Redundant or synergistic forms of support? Topics in Cognitive Science, 1, 203-213 (published as Best of Cognitive Science Conference 2008).
  • Schwonke, R., Renkl, A., Krieg, K., Wittwer, J., Aleven, V., & Salden, R. (2009). The worked-example effect: Not an artefact of lousy control conditions. Computers in Human Behavior, 25, 258-266.


2008

  • Berthold, K., & Renkl, A. (2008). Wie kann eine aktive Verarbeitung von instruktionalen Erklärungen zu multiplen Repräsentationen gefördert werden? In E.-M. Lankes (Ed.), Pädagogische Professionalität als Gegenstand empirischer Forschung (pp. 177-188). Münster: Waxmann.
  • Busch, C., Renkl, A., & Schworm, S. (2008). Towards a generic self-explanation training intervention for example-based learning. In G. Kanselaar, V. Jonker, P. A. Kirschner, & F. J. Prins (Eds.), Proceedings of the 8th International Conference of the Learning Sciences 2008 . Utrecht, NL: ICLS.
  • Gurlitt, J., & Renkl, A. (2008). Are high-coherent concept maps better for prior knowledge activation? Differential effects of concept mapping tasks for high school versus university students. Journal of Computer-Assisted Learning, 24, 407-419.
  • Hilbert, T. S., & Renkl, A. (2008). Beispielbasiertes Lehren beispielbasiert lernen. journal für lehrerinnen- und lehrerbildung, 8(4), 15-21.
  • Hilbert, T. S., Nückles, M., Renkl, A., Minarik, C., Reich, A., & Ruhe, K. (2008). Concept Mapping zum Lernen aus Texten: Können Prompts den Wissens- und Strategieerwerb fördern? Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 22 , 119-125 .
  • Hilbert, T. S., & Renkl, A. (2008). Concept mapping as a follow-up strategy to learning from texts: What characterizes good and poor mappers? Instructional Science, 36, 53-73.
  • Hilbert, T. S., Renkl, A., & Holzäpfel, L. (2008). Ach so rechnet man das! Üben mit Lösungsbeispielen. mathematik lehren, 147, 47-49 .
  • Hilbert, T. S., Renkl, A., Kessler, S., & Reiss, K. (2008). Learning to prove in geometry: Learning from heuristic examples and how it can be supported. Learning & Instruction, 18, 54-65 .
  • Hilbert, T. S., Renkl, A., Schworm, S., Kessler, S., & Reiss, K. (2008). Learning to teach with worked-out examples: A computer-based learning environment for teachers . Journal of Computer-Assisted Learning, 24, 316–332.
  • Nückles, M., Hübner, S., & Renkl, A. (2008). Short-term versus long-term effects of cognitive and metacognitive prompts in writing-to-learn . In G. Kanselaar, V. Jonker, P. A. Kirschner, & F. J. Prins (Eds.), Proceedings of the 8th International Conference of the Learning Sciences 2008 . Utrecht, NL: ICLS.
  • Reiss, K., Heinze, A., Renkl, A., & Groß, C. (2008). Reasoning and proof in geometry: Effects of a learning environment based on heuristic worked-out examples. ZDM – The International Journal on Mathematic Education, 40 , 455–467.
  • Renkl, A. (2008). Kooperatives Lernen. In W. Schneider & M. Hasselhorn (Eds.), Handbuch Psychologie, Bd. Pädagogische Psychologie (S. 84-94). Göttingen. Hogrefe.
  • Renkl, A. (Ed.). (2008). Lehrbuch Pädagogische Psychologie . Bern : Huber.
  • Renkl, A. (2008). Lehren und Lernen im Kontext der Schule. In A. Renkl (Ed.), Lehrbuch Pädagogische Psychologie (pp. 109-153). Bern : Huber.
  • Salden, R., Aleven, V., Schwonke, R., & Renkl, A. (2008). Worked examples and tutored problem solving: Redundant or synergistic forms of support? In B. C. Love, K. McRae, & V. M. Sloutsky (Eds.), Proceedings of the 30th Annual Conference of the Cognitive Science Society (pp. 64-70). Austin , TX : Cognitive Science Society. (awarded with the "Cognition and Student Learning (CaSL) Prize").
  • Schworm, S., Bradler, P., & Renkl, A. (2008). Help design in a computer-based learning environment - teaching argumentation skills through the use of double-content examples. In G. Kanselaar, V. Jonker, P. A. Kirschner, & F. J. Prins (Eds.), Proceedings of the 8th International Conference of the Learning Sciences 2008 . Utrecht , NL: ICLS.
  • Wittwer, J, Nückles, M., & Renkl, A . (2008). Is underestimation less detrimental than overestimation? The impact of experts' beliefs about a layperson's knowledge on learning and question asking. Instructional Science, 36, 27-52.
  • Wittwer, J., & Renkl, A . (2008). Why instructional explanations often do not work: A framework for understanding the effectiveness of instructional explanations. Educational Psychologist, 43 , 49-64.


2007

  • Atkinson, R. K. & Renkl, A. (2007). Interactive example-based learning environments: Using interactive elements to encourage effective processing of worked examples. Educational Psychology Review, 19, 375-386 .
  • Atkinson, R. K., & Renkl, A. (Eds.). (2007). Interactive learning environments: Contemporary issues and trends (Special Issue). Educational Psychology Review, 19 , 235-399.
  • Berthold, K., Nückles, M., & Renkl, A. (2007). Do learning protocols support learning strategies and outcomes? The role of cognitive and metacognitive prompts. Learning & Instruction, 17, 564-577.
  • Große, C. S. & Renkl, A. (2007). Finding and fixing errors in worked examples: Can this foster learning outcomes? Learning & Instruction, 17, 612-634.
  • Gurlitt, J., Renkl, A., Faulhaber, L., & Fischer, F. (2007). Interactions of expertise and prior-knowledge activation with low-coherent and high-coherent concept mapping tasks. In D. S. McNamara & J. G. Trafton (Eds), Proceedings of the 29th Annual Conference of the Cognitive Science Society (pp. 1055-1060). New York , NY : Erlbaum.
  • Hilbert, T. S., & Renkl, A. (2007). Lernen mit Lösungsbeispielen. In J. Zumbach & H. Mandl (Eds.), Fallbuch Pädagogische Psychologie: Lehr- und Lernpsychologie (S. 15-24). Göttingen: Hogrefe.
  • Hübner, S., Nückles, M., & Renkl, A. (2007). Lerntagebücher als Medium des selbstgesteuerten Lernens – wie viel instruktionale Unterstützung ist sinnvoll? Empirische Pädagogik, 21, 119 -137.
  • Nückles, M., Ertelt, A, Wittwer, J., & Renkl , A. (2007). Scripting laypersons' problem descriptions in Internet-based communication with experts. In F. Fischer, H. Mandl, J. M. Haake, & I. Kollar (Eds.), Scripting computer-supported collaborative learning. Cognitive, computational and educational perspectives (pp. 80-96). New York : Springer.
  • Reiss, K., Heinze, A., Kessler, S., Rudolph-Albert, F., & Renkl,A. (2007). Fostering argumentation and proof competencies in the mathematics classroom. In M. Prenzel (Eds.). Studies on the educational quality of schools (pp. 251-264). Münster: Waxmann.
  • Renkl, A. (2007). Kooperatives Lernen. In W. Schneider & M. Hasselhorn (Eds.), Handbuch Psychologie, Bd. Pädagogische Psychologie (S. 84-94). Göttingen. Hogrefe.
  • Renkl, A., & Atkinson, R. K. (2007). An example order for cognitive skill acquisition. In F. E. Ritter, J. Nerb, E. Lehtinen, & T. M. O'Shea (Eds.), In order to learn: How the sequence of topics influences learning (pp. 95-105). New York , NY : Oxford University Press.
  • Renkl, A., & Atkinson, R. K. (2007). Interactive learning environments: Contemporary issues and trends. An introduction to the special issue. Educational Psychology Review, 19, 235-238 .
  • Renkl, A., Hilbert, T., Schworm, S., & Reiss, K. (2007). Cognitive skill acquisition from complex examples: A taxonomy of examples and tentative instructional guidelines. In M. Prenzel (Eds.). Studies on the educational quality of schools (pp. 239-249). Münster: Waxmann.
  • Schwonke, R., Renkl, A., & Berthold, K. (2007). Knowledge construction with multiple external representations: What eye movements can tell us. In S. Vosniadou , D. Kayser, & A. Protopapas (Eds.), Proceedings of EuroCogSci 07. The European Cognitive Science Conference 2007 (pp. 244-249) . New York , NY : Erlbaum.
  • Schwonke, R., Wittwer, J., Aleven, V., Salden, R., Krieg, C., & Renkl, A. (2007). Can tutored problem solving benefit from faded worked-out examples? In S. Vosniadou , D. Kayser, & A. Protopapas (Eds.), Proceedings of EuroCogSci 07. The European Cognitive Science Conference 2007 (pp. 59-64) . New York , NY : Erlbaum.
  • Schworm, S., & Renkl, A. (2007). Learning argumentation skills through the use of prompts for self-explaining examples. Journal of Educational Psychology, 99 , 285-296.


2006

  • Ertelt, A., Renkl, A., & Spada, H. (2006). Making a difference – Exploiting the full potential of instructionally designed on-screen videos. In S. A. Barab, K. E. Hay, & D. T. Hickey (Eds.), Proceedings of the 7th International Conference of the Learning Sciences (pp. 154-169). Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Große, C. S., & Renkl, A. (2006). Effects of multiple solution methods in mathematics learning. Learning & Instruction, 16, 122-138.
  • Gurlitt, J., Renkl, A., Motes, M., & Hauser, S. (2006). How can we use concept maps for prior knowledge activation – different mapping-tasks lead to different cognitive processes. In S. A. Barab, K. E. Hay, & D. T. Hickey (Eds.), Proceedings of the 7th International Conference of the Learning Sciences (pp. 217-221). Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Hauser, S., Nückles, M., & Renkl, A. (2006). Supporting concept mapping for learning from text. In S. A. Barab, K. E. Hay, & D. T. Hickey (Eds.), Proceedings of the 7th International Conference of the Learning Sciences (pp. 243-249). Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Hilbert, T. S., Renkl, A., Kessler, S, & Reiss, K. (2006). Learning from heuristic examples: An approach to foster the acquisition of heuristic skill in mathematics. In G. Clarebout, & J. Elen (Eds.), Avoiding simplicity, confronting complexity. Advances in studying and designing (computer-based) powerful learning environments (pp. 135-144). Rotterdam: Sense Publishers.
  • Hilbert, T., Wittwer, J., Renkl, A., & vom Hofe, R. (2006). Kognitiv aktiv – aber wie? Lernen mit Selbsterklärungen und Lösungsbeispielen. mathematik lehren, 135, 62-64.
  • Holzäpfel, L. & Nückles, M. (2006). E-Learning. Ein Beitrag zur Medienerziehung. Schulmagazin 5-10, 1/2006, 25-26 .
  • Hübner, S., Nückles, M., & Renkl, A. (2006). Fostering the cycle of self-regulation in writing learning protocols. In G. Clarebout, & J. Elen (Eds.), Avoiding simplicity,confronting complexity. Advances in studying and designing (computer-based) powerful learning environments (pp. 155-164). Rotterdam: Sense Publishers.
  • Hübner, S., Nückles, M., & Renkl, A. (2006). Prompting cognitive and metacognitive processing in writing-to-learn enhances learning outcomes. In R. Sun (Eds), Proceedings of the 28th Annual Conference of the Cognitive Science Society (pp. 357-362). Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Nückles, M., & Ertelt, A. (2006). The problem of describing a problem. Supporting laypersons in presenting their queries to the Internet-based helpdesk. International Journal of Human-Computer Studies, 64, 648-669.
  • Nückles, M., Holzäpfel, L. (2006). Neue Medien und die Genderfrage. Magazin: Zeitschrift des Verbandes Bildung und Erziehung Landesverband Baden-Württemberg, 1, 20-22.
  • Nückles, N., Renkl, A, & Fries, S. (2006). Publishing and annotating learning protocols in a blended-learning environment. In G. Clarebout, & J. Elen (Eds.), Avoiding simplicity, confronting complexity. Advances in studying and designing (computer-based) powerful learning environments (pp. 223-232). Rotterdam: Sense Publishers.
  • Nückles, M. & Stürz, A. (2006). The assessment tool. A method to support asynchronous communication between computer experts and laypersons. Computers in Human Behavior, 22, 917-940.
  • Nückles, M. & Holzäpfel, L. (2006). Förderung von Medienkompetenz und selbstgesteuertem Lernen. Die neue Schulpraxis, 1/2006, 55-59.
  • Nückles, M., Winter, A., Witwer, J., Herbert, M., & Hübner, S. (2006). How do experts adapt their explanations to the layperson's knowledge level? An experimental study. User Modeling and User-Adapted Interaction, 16, 87-127.
  • Nückles, M., Wittwer, J., & Renkl, A. (2006). How to make instructional explanations in human tutoring more effective. In R. Sun (Eds), Proceedings of the 28th Annual Conference of the Cognitive Science Society (pp. 633-638). Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Renkl, A., Hilbert, T. S., Schworm, S. & Reiss, K. (2006). Sich Beispiele selbst zu erklären ist ein probates Mittel, Verständnis zu fördern – bei Schülern wie bei Lehrern. In M. Prenzel & L. Allolio-Näcke (Eds.), Untersuchungen zur Bildungsqualität von Schule. Abschlussbericht des DFG-Schwerpunktprogramms. Münster: Waxmann.
  • Renkl, A. & Nückles, M. (2006). Träge Kompetenzen? – Gründe für die Kontextgebundenheit von beruflichen Handlungskompetenzen. Bildung und Erziehung, 59, 179-191.
  • Renkl, A. & Nückles, M. (2006). Lernstrategie der externen Visualisierung. In H. Mandl & H. F. Friedrich (Hrsg.), Handbuch Lernstrategien (S. 135-147). Göttingen: Hogrefe.
  • Renkl, A., Wittwer, J., Große, C., Hauser, S. Hilbert, T., Nückles, M., & Schworm, S. (2006). Instruktionale Erklärungen beim Erwerb kognitiver Fertigkeiten: Sechs Thesen zu einer oft vergeblichen Bemühung. In I. Hosenfeld & F.-W. Schrader (Hrsg.), Schulische Leistung. Grundlagen, Bedingungen, Perspektiven (S. 205-223). Münster: Waxmann.
  • Schwonke, R., Hauser, S., Nückles, M., & Renkl, A. (2006). Enhancing computer-supported writing of learning protocols by adaptive prompts. Computers in Human Behavior, 22, 77-92.
  • Schworm, S., & Renkl, A. (2006). Computer-supported example-based learning: When instructional explanations reduce self-explanations. Computers & Education, 46, 426-445.
  • Wittwer, J, Nückles, M., & Renkl, A. (2006). Improving human tutoring by improving tutor-generated explanations. In G. Clarebout, & J. Elen (Eds.), Avoiding simplicity, confronting complexity. Advances in studying and designing (computer-based) powerful learning environments (pp. 349-358). Rotterdam: Sense Publishers. [ top ] 2005
  • Berthold, K., & Renkl, A. (2005). Fostering the understanding of multi-representational examples by self-explanation prompts. In B. G. Bara, L. Barsalou, & M. Bucciarelli (Eds.), Proceedings of the 27th Annual Conference of the Cognitive Science Society (pp. 250-255). Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Ertelt, A., Renkl, A., & Spada, H. (2005). Learning a new computer application using on-screen videos. In A. Méndez-Vilas, B. Gonzalez Pereira, J. Mesa González, & J. A. Mesa González (Eds.), Recent Research Developments in Learning Technologies (pp. 780-785). Cáceres, Spain: Formatex.
  • Große, C. & Renkl, A. (2005). Example-based learning with multiple solution methods: Effects on learning processes and learning outcomes. In B. G. Bara, L. Barsalou, & M. Bucciarelli (Eds.), Proceedings of the 27th Annual Conference of the Cognitive Science Society (pp. 839-844). Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Hilbert, T. S. & Renkl, A. (2005). Individual differences in concept mapping when learning from texts. In B. G. Bara, L. Barsalou, & M. Bucciarelli (Eds.), Proceedings of the 27th Annual Conference of the Cognitive Science Society (pp. 947-952). Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Hilbert, T. S., Renkl, A., Reiss, K., & Heinze, A. (2005). Give them time to think it over! A computer-based learning environment for teachers. In A. Méndez-Vilas, B. Gonzalez Pereira, J. Mesa González, & J. A. Mesa González (Eds.), Recent Research Developments in Learning Technologies (pp. 757-762). Cáceres, Spain: Formatex.
  • Holzäpfel, L. & Nückles, M. (2005). Lerntagebuch online: Lernen durch schreiben und diskutieren im Netz. VBE-Magazin, 3/05, 10-12.
  • Nückles, M., Renkl, A. & Fries, S. (2005). Förderung des Schreibens von Lernprotokollen durch wechselseitiges Kommentieren und Bewerten in einem Blended Learning Arrangement. Unterrichtswissenschaft, 33, 227-243.
  • Nückles, M., Wittwer, J., & Renkl, A. (2005). Information about a layperson’s knowledge supports experts in giving effective and efficient online advice to laypersons. Journal of Experimental Psychology: Applied, 11, 219-236.
  • Renkl (2005). Fünf Dogmen in der Diskussion zum Lernen und Lehren: Provokante Thesen zu dysfunktionalen Voreingenommenheiten. In S. R. Schilling, J. R. Sparfeldt & C. Pruisken (Hrsg.). Aktuelle Aspekte pädagogisch-psychologischer Forschung (S. 11-23). Münster: Waxmann.
  • Renkl, A. (2005). The worked-out-example principle in multimedia learning. In R. E. Mayer (Ed.). Cambridge Handbook of Multimedia Learning (pp. 229-246). Cambridge, UK: Cambridge University Press.
  • Renkl, A. & Eigler, G. (Hrsg.). (2005). Epistemisches Schrieben mit Neuen Medien. Unterrichtswissenschaft, 33 (3), 194-254.
  • Renkl, A., Spada, H., Wild, K.-P., Dummer, P., Holtgrewe, H., Schwonke, R. & Vögele, E. (2005). Erziehungswissenschaft und Psychologie: Pädagogisch-psychologische Lernstrategien mit Neuen Medien. In B. Becker (Hrsg.), F-moll. Freiburg – Mobilität in Lehre und Lernen (S.177-194). Freiburg: Universität Freiburg.
  • Schwonke, R., Nückles, M., Hauser, S., Berthold, K., & Renkl, A. (2005). Computergestütztes Schreiben von Lernprotokollen – Umsetzung und Evaluierung eines kognitiven Werkzeugs zur Förderung selbstgesteuerten Lernens. Zeitschrift für Medienpsychologie, 17, 42-53.
  • Schwonke, R., & Renkl, A. (2005). Collaborative learning protocols: Writing-to-learn in networked and face-to-face environments. In B. G. Bara, L. Barsalou, & M. Bucciarelli (Eds.), Proceedings of the 27th Annual Conference of the Cognitive Science Society (pp. 1985-1990). Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Schwonke, R. & Renkl, A. (2005).The use of net-mediated environments for collaborative writing-to-learn. In A. Méndez-Vilas, B. Gonzalez Pereira, J. Mesa González, & J. A. Mesa González (Eds.), Recent Research Developments in Learning Technologies (pp. 1239-1243). Cáceres, Spain: Formatex.
  • Schworm, S., Hilbert, T., & Renkl, A. (2005). Die Erstellung beispielbasierter Lehrmaterialien: Vergleich zweier computerbasierter Lernumgebungen für Lehrende. Unterrichtswissenschaft, 33, 160-183.
  • Wittwer, J., Nückles, M., & Renkl, A. (2005). What happens when experts over- or underestimate a layperson’s knowledge in communication? Effects on learning and question asking. In B. G. Bara, L. Barsalou, & M. Bucciarelli (Eds.), Proceedings of the 27th Annual Conference of the Cognitive Science Society (pp. 2365-2370). Mahwah, NJ: Erlbaum.


2004

  • Arnold, K.-H., Neber, H., & Renkl, A. (Eds.). (2004). Fragen im Unterricht. Unterrichtswissenschaft, 32, 290-356.
  • Berthold, K., Nückles, M., & Renkl, A. (2004). Writing learning protocols: Prompts foster cognitive and metacognitive activities as well as learning outcomes. In P. Gerjets, J. Elen, R. Joiner, & P. Kirschner (Eds.), Instructional design for effective and enjoyable computer-supported learning (pp. 193-200). Tübingen: Knowledge Media Research Center.
  • Große, C. S., & Renkl, A. (2004). Learning from worked examples: What happens if errors are included? In P. Gerjets, J. Elen, R. Joiner, & P. Kirschner (Eds.), Instructional design for effective and enjoyable computer-supported learning (pp. 356-364). Tübingen: Knowledge Media Research Center.
  • Hilbert, T., Schworm, S., & Renkl, A. (2004). Learning from worked-out examples: The transition from instructional explanations to self-explanation prompts. In P. Gerjets, J. Elen, R. Joiner, & P. Kirschner (Eds.), Instructional design for effective and enjoyable computer-supported learning (pp. 184-192). Tübingen: Knowledge Media Research Center.
  • Nückles, M., Gurlitt, J., Pabst, T. & Renkl, A. (2004). Mind-Maps und Concept-Maps. Visualisieren - Organisieren - Kommunizieren. München: Beck.
  • Nückles, M., Schwonke, R., Berthold, K., & Renkl, A. (2004). The use of public learning diaries in blended learning. Journal of Educational Media, 29, 49-66.
  • Paas, F., Renkl, A., & Sweller, J. (Eds.). (2004). Advances in cognitive load theory, methodology and instructional design. Instructional Science, 32, 1-182.
  • Paas, F., Renkl, A., & Sweller, J. (2004). Cognitive Load Theory: Instructional Implications of the Interaction between Information Structures and Cognitive Architecture. Instructional Science, 32, 1-8.
  • Renkl, A. (2004). Fürs Leben lernen. Träges Wissen aus pädagogisch-psychologischer Sicht. Schulmagazin 5-10, 2004 (4), 5-8.
  • Renkl, A., Atkinson, R. K., & Große, C. S. (2004) How fading worked solution steps works - a cognitive load perspective. Instructional Science, 32, 59-82.
  • Renkl, A., Nückles, M., Schwonke, R., Berthold, K., & Hauser, S. (2004). Lerntagebücher als Medium selbstgesteuerten Lernens: Theoretischer Hintergrund, empirische Befunde, praktische Entwicklungen. In M. Wosnitza, A. Frey, & R. Jäger (Hrsg.), Lernprozess, Lernumgebung und Lerndiagnostik (pp. 101-116). Landau: VEP.
  • Renkl, A., Schworm, S., & Hilbert, T. S. (2004). Lernen aus Lösungsbeispielen: Eine effektive, aber kaum genutzte Möglichkeit, Unterricht zu gestalten. In J. Doll & M. Prenzel (Hrsg.), Bildungsqualität von Schule: Lehrerprofessionalisierung, Unterrichtsentwicklung und Schülerförderung als Strategien der Qualitätsverbesserung (S. 77-92). Münster: Waxmann.
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