Completed Projects
-
Learning to Expect the Future: Anticipatory saccades relate monitoring and associative learning processes (Baden-Württemberg Stiftung) (2/2019-9/2022)
Christina Pfeuffer A Look into the Future: Anticipatory saccades shed light on human action control (DFG) (5/2018-7/2022)
Christina PfeufferBinding and Retrieval of Control states” as part of the research unit “Binding and retrieval in Action Control” (6/2019-5/2022)
David Dignath, Andrea Kiesel
Human performance under multiple cognitive task requirements: From basic mechanisms to optimized task scheduling (DFG SPP 1772) (8/2015-11/2022)
Edita Poljac, Andrea Kiesel- Sustainability and Energy Efficiency in Higher Education (Nachhaltige Energieeffizienz) (10/2005-12/2020)
Michael Stumpf, Andrea Kiesel, Hans Spada, Michael Scheuermann - Sustainable self-optimization as a human core competence in the 21st century
Andrea Kiesel, Markus Heinrichs, Matthias Nückles, Albert Gollhofer, Sebastian Schwenzfeuer, Markus Tauschek - Perception of time in the context of action (5/2015-6/2018)
Miriam Ruess, Andrea Kiesel, Roland Thomaschke - A Systematic Breakdown of Stimulus-Response Associations (4/2015-6/2017)
Christina Pfeuffer, Andrea Kiesel - Self-organized versus externally controlled task scheduling when facing multiple cognitive task requirements
Victor Mittelstädt, Andrea Kiesel - Acceptance of decentralized renewable energy systems: Psychological exploration of the individual pursuit of autarky
Franz Ecker, Hans Spada - Kooperatives Lösen von Problemen im Mathematikunterricht: Was wissen Lehrkräfte über die Qualität von Kooperation und wie lässt sich ihr Wissen gezielt verbessern? (Dipl.-Psych. Celia Kändler, Dipl.-Psych. Michael Wiedmann, Prof. Dr. Hans Spada, Prof. Dr. Timo Leuders, Prof. Dr. Nikol Rummel; Promotionskolleg ProMatNat)
- Akzeptanz erneuerbarer Energien in der Gesellschaft sowie Analyse und Optimierung des Verbraucherverhaltens (Prof. Dr. Hans Spada, Dipl.-Psych. Liridon Korcaj)
- Räumliche Referenzierung: Zusammenhänge und Einflüsse von Kultur und Sprache auf die Wahrnehmung und Beschreibung von Objektrelationen (Dipl.-Psych. Lisa Hüther, PD Dr. Andrea Bender, Prof. Dr. Sieghard Beller, Prof. Dr. Hans Spada)
- Einflüsse von Sprache und Kultur auf kognitive Verzerrungen bei Informationsverarbeitung und Entscheidungsverhalten (Dipl.-Sozw. Sören Pape, Dipl.-Psych. Lisa Hüther, Prof. Dr. Hans Spada)
- Zuweisung kausaler Rollen in der physikalischen Domäne: Die Bedeutung kultureller Konzepte und linguistischer Cues (Prof. Dr. Sieghard Beller, PD Dr. Andrea Bender; DFG)
- The cultural constitution of causal cognition (PD Dr. Sieghard Beller, PD Dr. Andrea Bender; ZiF Bielefeld)
- STELLAR – Sustaining Technology Enhanced Learning LArge-scale multidisciplinary Research (Prof. Dr. Hans Spada, Dr. Anne Meier, Prof. Dr. Nikol Rummel, Dr. Dejana Mullins, Christine Plesch, Michael Wiedmann, Celia Kändler, Malte Jansen )
- Neobiota - Ihre Wahrnehmung und Bewertung in Wissenschaft und Gesellschaft (Prof. Dr. Alexander Renkl, Prof. Dr. Hans Spada, Prof. Dr. Ulrich Deil, Dr. Kirsten Berthold)
(Teilprojekt des Forschungsverbundes "Verständnis gesellschaftlicher und naturwissenschaftlicher Prozesse zur Entwicklung integrativer Anpassungs-Strategien an den Klimawandel") - Sequencing learning with multiple representations of rational numbers (Dr. Nikol Rummel)
- Assessing and Augmenting Instructional Communication in Computer-Supported Settings (Dr. Nikol Rummel, Prof. Dr. Nicole Krämer (Duisburg))
- Improving Algebra Learning and Collaboration through Collaborative Extensions to the Algebra Cognitive Tutor – Testing a Collaborative Problem-Solving Script (Dr. Nikol Rummel,
Dipl.-Päd. Lars Holzäpfel (PH Freiburg)) - Collaborative Extensions to the Cognitive Tutor Algebra: Adaptive Assistance for Peer Tutoring (Dr. Nikol Rummel)
- Supporting Conceptual Learning in Chemistry through Collaboration Scripts and Adaptive Online Support (Dr. Nikol Rummel, Dr. Bruce McLaren (CMU, Pittsburgh), Prof. Dr. Andreas Harrer (Katholische Universität Eichstätt), Prof. Dr. Hans Spada und Prof. Dr. Niels Pinkwart (TU Clausthal))
- Kulturspezifische Selbstkonzepte, Verantwortungszuschreibung und Ärger (Prof. Dr. Hans Spada, Prof. Dr. Stefan Seitz; Dr. Andrea Bender, DFG)
- Netzbasiertes kooperatives Lernen mit Musterfällen und Fallaufgaben bei komplementärer Expertise (Dr. Nikol Rummel, Prof. Dr. Hans Spada)
- European Research Team "Computer-based Analysis and Visualization of Collaborative Learning Activities (CAViCoLA)" (Dr. Nikol Rummel, Prof. Dr. Hans Spada)
- Improving Algebra Learning and Collaboration through Collaborative Extensions to the Algebra Cognitive Tutor (Dr. Nikol Rummel, Prof. Dr. Hans Spada)
- Standort Freiburg des Virtuellen Graduiertenkollegs Wissenserwerb und Wissensaustausch mit neuen Medien (VGK) (Prof. Dr. Hans Spada; DFG Graduiertenkolleg)
- Netzbasiertes kooperatives Lernen mit Musterfällen und Fallaufgaben bei komplementärer Expertise (Prof. Dr. Hans Spada, Prof. Caspar, Dr. Nikol Rummel, Dipl.-Psych. Sabine Hauser; DFG Schwerpunktprogramm Netzbasierte Wissenkommunikation in Gruppen)
- Die Entwicklung der naiven Psychologie von Kleinkindern: Mikrogenetische Studie und Computermodellierung (Dr. Stefan Wahl, Dipl.-Psych. Julia Kern; DFG)
- Emotion und soziale Information (Dr. Josef Nerb, Martin Bruder, M.A.; DFG)
- Content effects in propositional reasoning: How does conceptual knowledge interact with syntactic structure? (Prof. Dr. Hans Spada, Dr. Sieghard Beller; DFG)
- Menschliche und Maschinelle Intelligenz (Prof. Dr. Hans Spada; DFG Graduiertenkolleg)
- Visualstat - dynamisch-interaktive Visualisierungen von Konzepten der Statistik im Verbundprojekt Virtuelle Universität Oberrhein VIROR (Prof. Dr. Rolf Plötzner, Land Baden-Württemberg)
- Bewertung von Umweltschäden (Prof. Dr. Hans Spada, Dr. Josef Nerb; DFG Schwerpunktprogramm Mensch und globale Umweltveränderungen)
- Mensch und globale Umweltveränderungen (Prof. Dr. Hans Spada, Prof. Dr. Andreas Ernst, Dr. Michael Scheuermann; DFG-Schwerpunktprogramm)
- Ein Computermodell des menschlichen Handelns in ökologisch-sozialen Dilemmata (Prof. Dr. Andreas Ernst, Prof. Dr. Hans Spada; DFG)
- Bewertung von Umweltgefährdungen durch den Einzelnen, Teilprojekt Informationsdilemmata (Prof. Dr. Andreas Ernst; DFG)
- Die Rolle von Information und Institutionen bei Kooperationsbrüchen in ökologisch-sozialen Konfliktsituationen (Prof. Dr. Andreas Ernst, Prof. Dr. Stefan Seitz; DFG)
- Qualitatives und quantitatives Physikwissen im Informationsaustausch (Prof. Dr. Rolf Plötzner, DFG)
- Learning in Humans and Machines (Prof. Dr. Hans Spada, Dr. Michael Scheuermann; European Science Foundation)