Uni-Logo
Sections
You are here: Home Forschung Forschungsdatenbank Pädagogische und Entwicklungspsychologie Publikationen 2015
Document Actions

Publikationen 2015


Originalarbeiten in wissenschaftlichen Fachzeitschriften

  • Eitel A, & Scheiter K (2015). Picture or text first? Explaining sequence effects when learning with pictures and text Educ Psychol Rev, 27, 153-180.
  • Endres T, & Renkl A (2015). Mechanisms behind the testing effect - an empirical investigation of retrieval practice in meaningful learning Front Psychol, 6:1054. http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2015.01054
  • Glogger-Frey I., Kappich J., Schwonke R., Holzäpfel L., Nückles M., & Renkl A. (2015). Inventing motivates and prepares student teachers for computer-based learning Journal of Computer Assisted Learning, , n/a.
  • Glogger-Frey, I, Fleischer, C, Grüny L, Kappich J, & Renkl A (2015). Inventing a solution and studying a worked solution prepare differently for learning from direct instruction. Learn Instr, 39, 72-87. http://doi:10.1016/j.learninstruc.2015.05.001
  • Harr N, Eichler A, & Renkl A (2015). Integrated learning: Ways of fostering the applicability of teachers’ pedagogical and psychological knowledge. Frontiers in Psychology Front Psychol, 6:738. http://doi: 10.3389/fpsyg.2015.00738
  • Hefter M H, Renkl A, Riess W, Schmidt S, Fried S, & Berthold K (2015). Effects of a training intervention to foster precursors of evaluativist epistemological understanding and intellectual values Learn Instr, 39, 11-22. http://doi:10.1016/j.learninstruc.2015.05.002
  • Herppich S, Nückles M, Wittwer J, & Renkl A (2015). Addressing knowledge deficits in tutoring and the role of teaching experience: Benefits for learning and summative assessment Instr Sci, . http://doi:10.1007/s11251-015-9363-8
  • Ohst A, Glogger I, Nückles M, & Renkl A (2015). Helping preservice teachers with inaccurate and fragmentary prior knowledge to acquire conceptual understanding of psychological principles Psychology Learning & Teaching, 14, 5-25. http://dx.doi.org/10.1177/1475725714564925
  • Renkl A, Skuballa I T, Harr N, Schwonke R, & Leber J (2015). The effects of rapid assessments and adaptive restudy prompts in multimedia learning Educ Technol Soc, 18(4), 185-198.
  • Scheiter K, & Eitel A (2015). Signals foster multimedia learning by supporting integration of highlighted text and diagram elements Learn Instr, 36, 11-26.
  • Schweppe J+, Eitel A, & Rummer R (2015). The multimedia effect and its stability over time Learn Instr, 38, 24-33.
  • Skuballa I T, Fortunski C, & Renkl A (2015). An eye movement pre-training fosters the comprehension of processes and functions in technical systems Front Psychol, 6:598. http://doi: 10.3389/fpsyg.2015.00598

Reviews / Übersichtsartikel in wissenschaftlichen Fachzeitschriften

  • Renkl A (2015). Different roads lead to Rome: The case of principle-based cognitive skills Learning: Research & Practice, 1, 79-90. http://doi:10.1080/23735082.2015.994255
  • Renkl A (2015). Drei Dogmen guten Lehrens: Warum sie falsch sind Psychol Rundsch, 66, 211-220. http://doi:10.1026/0033-3042/a000274
  • Renkl A (2015). Vergleiche anregen – eine produktive Komponente beim Üben PM – Praxis der Mathematik in der Schule, .

Monographien

  • Renkl A (2015). Lernen in Gruppen: Ein Minihandbuch (2. erweiterte und leicht modifizierte Auflage) Verlag Empirische Pädagogik..

Buchbeiträge

  • Renkl A (2015). Wissenserwerb. In Pädagogische Psychologie (2., überarbeitete Auflage) (pp. 3-24). Berlin: Springer.

Kurzbeiträge

  • Bauer J, Prenzel M, & Renkl A (2015). Evidenzbasierten Praxis – Im Lehrerberuf?! Einführung in den Thementeil Unterrichtswissenschaft, 43, 188-192.
  • Renkl A (2015). Zu eng und nix Neues? Oder einfach nur fokussiert und lediglich auf einen ersten Blick trivial? Eine Antwort auf Bromme, Gräsel, Stern und Terhart. Psychol Rundsch, 66, 231-233. http://doi:10.1026/0033-3042/a000280

Personal tools