Uni-Logo
Sections
You are here: Home Forschung Forschungsdatenbank Pädagogische und Entwicklungspsychologie Publikationen 2008
Document Actions

Publikationen 2008


Originalarbeiten in wissenschaftlichen Fachzeitschriften

  • Gurlitt J, & Renkl A (2008). Are high-coherent concept maps better for prior knowledge activation? Differential effects of concept mapping tasks for high school versus university students. J Comput Assist Lear, 24, 407-419. http://dx.doi.org/10.1111/j.1365-2729.2008.00277.x
  • Hilbert T S, Nückles M, Renkl A, Minarik C, Reich A, & Ruhe K (2008). Concept Mapping zum Lernen aus Texten: Können Prompts den Wissens- und Strategieerwerb fördern? Z Padagog Psychol, 22, 119-125. http://dx.doi.org/10.1024/1010-0652.22.2.119
  • Hilbert T S, & Renkl A (2008). Beispielbasiertes Lehren beispielbasiert lernen. journal für lehrerinnen- und lehrerbildung, 8(4), 15-21.
  • Hilbert T S, & Renkl A (2008). Concept mapping as a follow-up strategy to learning from texts: What characterizes good and poor mappers? Instr Sci, 36, 53-73. http://dx.doi.org/10.1007/s11251-007-9022-9
  • Hilbert T S, Renkl A, & Holzäpfel L (2008). Ach so rechnet man das! Üben mit Lösungsbeispielen. mathematik lehren, 147, 47-49.
  • Hilbert T S, Renkl A, Kessler S, & Reiss K (2008). Learning to prove in geometry: Learning from heuristic examples and how it can be supported. Learn Instr, 18, 54-65. http://dx.doi.org/10.1016/j.learninstruc.2006.10.008
  • Hilbert T S, Renkl A, Schworm S, Kessler S, & Reiss K (2008). Learning to teach with worked-out examples: A computer-based learning environment for teachers. J Comput Assist Lear, 24, 316-332. http://dx.doi.org/10.1111/j.1365-2729.2007.00266.x
  • Reiss K, Heinze A, Renkl A, & Groß C (2008). Reasoning and proof in geometry: Effects of a learning environment based on heuristic worked-out examples. ZDM - The International Journal on Mathematic Education, 40, 455-467. http://dx.doi.org/10.1007/s11858-008-0105-0
  • Wittwer J, Nückles M, & Renkl A (2008). Is underestimation less detrimental than overestimation? The impact of experts'beliefs about a layperson's knowledge on learning and question asking. Instructional Science, 36, 27-52. http://dx.doi.org/10.1007/s11251-007-9021-x

Reviews / Übersichtsartikel in wissenschaftlichen Fachzeitschriften

  • Wittwer J, & Renkl A (2008). Why instructional explanations often do not work: A framework for understanding the effectiveness of instructional explanations. Educ Psychol-us, 43, 49-64. http://dx.doi.org/10.1080/00461520701756420

Buchbeiträge

  • Berthold K, & Renkl A (2008). Wie kann eine aktive Verarbeitung von instruktionalen erklärungen zu multiplen Repräsentationen gefördert werden?. In Lankes E M (Ed.), Pädagogische Professionalität als Gegenstand empirischer Forschung (pp. 177-188). Münster: Waxmann.
  • Renkl A (2008). Kooperatives Lernen.. In Schneider W, Hasselhorn M (Ed.), Handbuch Psychologie, Bd. Pädagogische Psychologie (pp. 84-94). Göttingen: Hogrefe.
  • Renkl A (2008). Lehren und Lernen im Kontext der Schule.. In Renkl A (Ed.), Lehrbuch Pädagogische Psychologie (pp. 109-153). Bern: Huber.

Herausgeberschrift

  • Renkl A (2008). Lehrbuch Pädagogische Psychologie. Huber, .

Personal tools