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Publikationen vorheriger Jahre


Originalarbeiten in wissenschaftlichen Fachzeitschriften

  • Beller, S., & Spada, H. (2003). The logic of content effects in propositional reasoning: The case of conditional reasoning with a point of view. Thinking and Reasoning, 9(4), 335-378.
  • Rummel, N., Ertl, B., Härder, J., & Spada, H. (2003). Supporting collaborative learning and problem-solving in desktop videoconference settings. International Journal of Educational Policy, Research, and Practice, 4(1), 83-115.
  • Rummel, N., Levin, J. R., & Woodward, M. M. (2003). Do pictorial mnemonic text-learning aids give students something worth writing about? J Educ Psychol, 95(2), 327-334.
  • Spada, H., Baumann, U., Mummendey, A., Steyer, R., & Scheuermann, M. (2003). Intelligente Steuerung der Forschung durch Evaluation. Psychol Rundsch, 54(4), 243-248.
  • Spitulnik, M., Bouillion, L. M., Rummel, N., Clark, D., & Fischer, F. (2003). Collaborative online environments for lifelong learning: Design issues from a situated learning perspective. International Journal of Educational Policy, Research, and Practice, 4(1), 17-53.
  • Strube, G., & Spada, H. (2003). The training of doctoral students of psychology in Germany. Eur Psychol, 8(1), 18-22.
  • Bender, A. (2002). "Tragödie des Fischfangs" in Tonga? Die Bedeutung kultureller Institutionen bei der Gemeingutnutzung. Zeitschrift Umweltpsychologie, 6(1), 26-41.
  • Bender, A. (2002). Environmental models, cultural values, and emotions: Implications for marine resource use in Tonga. International Research in Geographical and Environmental Education, 11(1), 58-62.
  • Bender, A., Kägi, W., & Mohr, E. (2002). Informal insurance and sustainable management of common-pool marine resources in Ha'apai, Tonga. Economic Development and Cultural Change, 50(2), 427-440.
  • Ernst, A (2002). Modellierung der Trinkwassernutzung bei globalen Umweltveränderungen - erste Schritte. Umweltpsychologie, 6(1), 62-76.
  • Thagard, P., & Nerb, J. (2002). Emotional Gestalts: Appraisal, Change, and the Dynamics of Affect. Personality and Social Psychology Review, 6, 274-282.
  • Bender, A. (2001). "God will send us the fish" - Perception and evaluation of an environmental risk in Ha'apai, Tonga. Research in Social Problems and in Public Policy, 9, 165-190.
  • Nerb, J., & Spada, H. (2001). Evaluation of environmental problems: A coherence model of cognition and emotion. Cognition & Emotion, 15(4), 521-551.
  • Nerb, J., Spada, H., & Lay, K. (2001). Environmental Risk in the media: Modeling the reactions of the audience. Research in social problems and public policy, 9, 57-85.
  • Plötzner, R., & Härder, J. (2001). Unterstützung der Verarbeitung externer Repräsentationen am Beispiel des Lernens mit Hypertexten. Unterrichtswissenschaft, 29, 367-384.
  • Scheuermann, M. (2001). Konfliktmanagement. Lebendige Seelsorge, 52(2), 70-72.
  • Stumpf, M. (2001). Die IuK-Jahrestagung 2001 "Kooperative Systeme" in Trier. B.I.T. online, 2, 190-191.
  • Hoppe, H.U., & Plötzner, R. (Hrsg.) (2000). Themenheft: Analyse und Modellierung computergestützten kooperativen Lernens. Kognitionswissenschaft, 9, 1-58.
  • Kneser, C., Fehse, E., & Hermann, F. (2000). Kooperatives Lernen auf der Grundlage komplementären Vorwissens. Ein Experiment und eine Simulationsstudie. Kognitionswissenschaft, 9 (1), 17-31.
  • Wahl, S., Frings, S., Hermann, F., Nerb, J., & Spada, H. (2000). So ein Ärger! - Die Rezeption von Zeitungsmeldungen über Umweltprobleme. Medienpsychologie, 12, 233-241.
  • Wahl, S., & Spada, H. (2000). Children´s reasoning about intentions, beliefs and behavior. Cognitive Science Quaterly, 1, 5-34.
  • Eisentraut, R. (1999). Styles of problem solving and their influence on the design process. Design Studies, 20, 431-437.
  • Nerb, J., Ritter, F. E., & Krems, J. (1999). Knowledge learning level and the power law: A SOAR model of skill acquisition. Kognitionswissenschaft, 8 (1), 20-29.
  • Plötzner, R., Fehse, E., Kneser, C., & Spada, H. (1999). Learning to relate qualitative and quantitative problem representations in a model-based setting for collaborative problem solving The Journal of the Learning Sciences, 8, 177-214.
  • Stumpf, M., & Spada, H. (1999). Empfehlungen der IuK-Kommission der DGPs. Psychol Rundsch, 50, 234-236.
  • Böhm, G., Rost, J., & Spada, H. (1998). Psychologische Aspekte von Umweltrisiken Zeitschrift für Experimentelle Psychologie, 45, 243-250.
  • Ernst, & A. M. (1998). Umweltwandel und Allmende-Problematik - ein Konzept leitet interdisziplinäre Umweltforschung. , 7, 4: 251.
  • Ernst, & A. M. (1998). Psychologie des Umweltverhaltens , 70-75.
  • Ernst, & A. M. (1998). Kooperation und Konkurrenz - die subtile Balance (Editorial) , 6.
  • Ernst, A. M. (1998). (Hrsg.). Themenheft: Umweltwandel und Allmende-Problematik. GAIA, 7, 4, .
  • Ernst, A. M. (1998). (Hrsg.). Digest: Kooperation und Konkurrenz (3/98). Spektrum der Wissenschaft., .
  • Ernst, A. M., Eisentraut, R., Bender, A., Kägi, W., Mohr, E., & Seitz, S. (1998). Stabilisierung der Kooperation im Allmende-Dilemma durch institutionelle und kulturelle Rahmenbedingungen. GAIA, , 7. 4: 271-7. 4:278.
  • Nerb, J., Spada, H., & Wahl, S. (1998). Kognition und Emotion bei der Bewertung von Umweltschadensfällen: Modellierung und Empirie. Zeitschrift für Experimentelle Psychologie, , 45: 251-45:269.
  • Plötzner, R., & Fehse, E. (1998). Learning from explanations: Extending one's own knowledge by attempting to understand explanations received from others. International Journal of Artificial Intelligence in Education, , 9: 193-9:218.
  • Plötzner, R., & Spada, H. (1998). Constructing quantitative problem representations on the basis of qualitative reasoning. Interactive Learning Environments, , 5: 95-5:107.
  • Plötzner, R., & Spada, H. (1998). Inhalt, Struktur und Anwendung von Physikwissen: Eine psychologische Perspektive. Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften, , 4: 81-4:100.
  • Ernst, A. M., Opwis, K., Plötzner, R., & Spada. H. (1997). Kompetenz durch Problemlösen und Üben: Ein Beitrag zur Ausbildung im Fach Allgemeine Psychologie I. Psychologische Rundschau, 47, 30-33.
  • Plötzner, R., Kirchherr, N., & Stumpf, M. (1997). HYPERSTAT: Eine interaktive Lehr- und Lernumgebung für die Varianzanalyse im World Wide Web. Methods of Psychological Research Online (Online Zeitschrift), 2(1).
  • Plötzner, R., & VanLehn, K. (1997). The acquisition of qualitative physics knowledge during textbook-based physics training. Cognition and Instruction, 15, 169-205.
  • Spada, & H. (1997). Lage und Entwicklung der Psychologie in Deutschland, Österreich und der Schweiz. Psychologische Rundschau, 48, 1-15.
  • Stumpf, M., & Spada, H. (1997). Zu Rolle und Aufgaben der DGPs im Bereich Information und Kommunikation (IuK). Psychol Rundsch, 4, 224-231.
  • Ernst, A. M., Opwis, K., Plötzner, R., & Spada, H. (1996). Kompetenz durch Problemlösen und Üben: Ein Beitrag zur Ausbildung im Fach Allgemeine Psychologie I. Psychologische Rundschau, 47, 30-33.
  • Murbach, A. (1996). An integrative computational model for associative learning. Kognitionswissenschaft, 5, 175-183.
  • Plötzner, R., Fehse, E., Spada, H., Vodermaier, A., & Wolber, D. (1996). Physiklernen mit modellgestützt konstruierten Begriffsnetzen und durch Problemlösen zu zweit. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 28, 270-293.
  • Spada, H., Reimann, P., & Scheuermann, M. (1996). Psychological research supported by the European Science Foundation. European Psychologist, 1 (1), 65-67.
  • Spada, H., Stumpf, M., & Funke, J. (1996). Psychologische Institute im World-Wide-Web. Psychol Rundsch, 47, 166-169.
  • Wichmann, S., Opwis, K., & Spada, H. (1996). Wie Kinder Handlungen vorhersagen und erklären: Kognitive Anforderungen praktischer Schlüsse. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 28, 91-107.
  • Opwis, K., & Stumpf, M. (1994). Künstliche neuronale Netze. KI: Zeitschrift für Künstliche Intelligenz, 4, 38-39.
  • Plötzner, R., Spada, H., Stumpf, M., & Opwis, K. (1990). Learning qualitative and quantitative reasoning in a microworld for elastic impacts. European Journal of Psychology of Education, 4, 501-516.

Reviews / Übersichtsartikel in wissenschaftlichen Fachzeitschriften

  • Nerb. J., & Neth, H. (1999). Buchbesprechung: Statistische Anwendungen im Internet (Dietmar Janetzko). c´t, Magazin für Computertechnik, 21, 358.

Rezensionen

  • Eisenstraut, R. (2001). Buchbesprechung: Psychologie des Selbstwertgefühls (Astrid Schütz). Schweizerische Zeitschrift für Psychologie, 60(3), 204-206.

Monographien

  • Bender, A. (2001). Fischer im Netz: Strategien der Ressourcennutzung und Konfliktbewältigung in Ha'apai, Tonga. Herbolzheim: Centaurus.
  • Böhm, G., Nerb, J., McDaniels, T., & Spada. H. (Eds.) (2001). Environmental risks: Environmental Risks Perception, Evaluation and Management. Greenwich, CT: JAI Press.
  • Eisenstraut, R. (2001). Machtgefälle, Informationssuche und soziales Wissen in einem zweifachen sozialen Dilemma: Problemlösen unter der Bedingung struktureller Asymmetrie. Aachen: Shaker.
  • Ernst, A.M. (2001). Information in der Klemme ­ Informationsdilemmata und die Nutzung natürlicher Ressourcen. Weinheim: Psychologie Verlags Union.
  • Nerb, J. (2000). Die Bewertung von Umweltschäden. Kognitive und emotionale Folgen von Medienmeldungen. Bern: Huber.
  • Scheuermann, M. (1999). Kooperation durch Koordination. Wissenschaftsmanagement in der sozialwissenschaftlichen Umweltforschung. S. Roderer.
  • Plötzner, & R. (1998). Flexibilität im Problemlösen und Lernen - Konstruktion, Anwendung und Koordination von Repräsentationssystemen. .
  • Beller, S. (1997). Inhaltseffekte beim logischen Denken - Der Fall der Wason'schen Wahlaufgabe Pabst Science Publishers.
  • Bender, A. (1997). Beute unter Tabu: Psychologische und kulturelle Aspekte traditionellen Umweltverhaltens in Mikronesien und Polynesien. Wissenschaft & Öffentlichkeit.
  • Ernst, A. M. (1997). Ökologisch-soziale Dilemmata Psychologie Verlags Union.
  • Klix, F., & Spada, H. (Hrsg.) (1997). Wissen. Enzyklopädie der Psychologie Hogrefe.
  • Opwis, K., & Plötzner, R. (1996). Kognitive Psychologie mit dem Computer - ein Einführungskurs zur Simulation geistiger Leistungen mit Prolog. Spektrum Akademischer Verlag.
  • Reimann, P., & Spada, H. (Eds.) (1996). Learning in humans and machines. Towards an interdisciplinary learning science. Elsevier/Pergamon.
  • Wichmann, S. (1996). Wie Kinder über das Denken denken. Eine kognitions- und entwicklungspsychologische Analyse repräsentationaler und operationaler Anforderungen praktischer Schlüsse. Peter Lang.

Buchbeiträge

  • Funke, J., Stumpf, M., Weichselgartner, E., & Wilkening, F. (2003). Qualitätssicherung im Bereich neuer Medien durch Einführung von Qualitätskriterien. In R. Ott & C. Eichenberg (Ed.), Klinische Psychologie und Internet. Potenziale für klinische Praxis, Intervention, Psychotherapie und Forschung. (pp. 99-113). Göttingen: Hogrefe.
  • Nerb, J. (2002). Der Einfluß von Stereotypen bei der Urteilsbildung. In D. Janetzko, H. A. Meyer & M. Hildebrandt (Ed.), Das experimentalpsychologische Praktikum im Labor und im WWW (pp. 271-280). Göttingen: Hogrefe.
  • Spada, H. (2002). Risikowahrnehmung. In U. Müller (Ed.), Kommunikation über Umweltrisiken zwischen Verharmlosung und Dramatisierung (pp. 21-32). Stuttgart: Hirzel.
  • Beller, S., Kuhnmünch, G., & Spada, H. (2001). Logisches Schließen ohne `Biases'. In A. Zimmer, K. Lange, R. Scheuchenpflug, R. Loose, O. Tucha, R. Findl, & C. Schneider (Ed.), Experimentelle Psychologie im Spannungsfeld von Grundlagenforschung und Anwendung. (pp. 32-37). : Regensburg: Universitätsbibliothek (ISBN: 3-88246-225-6).
  • Bender, A. (2001). Die `Tabu-Falle': Über die Ambivalenz religiös motivierter Verhaltensregeln zum Artenschutz. In D. Büchner & Freiburger Institut für Paläowissenschaftliche Studien (Ed.), Studien in memoriam Wilhelm Schüle. (pp. 27-39). : Rahden: Verlag Marie Leihdorf.
  • Ernst, A.M., Mauser, W., & Kempe, S. (2001). Interdisciplinary perspectives on freshwater: Availability, quality, and allocation. In E. Ehlers & T. Krafft (Ed.), Understanding the earth system: Compartments, processes, and interactions. (pp.). : Berlin: Springer.
  • Nerb, J. (2001). Der Einfluß von Stereotypen bei der Urteilsbildung. In D. Janetzko, H. A. Meyer & Hildebrandt, M. (Ed.), Das experimentalpsychologische Praktikum im Labor und im WWW. (pp.). Göttingen: Hogrefe.
  • Plötzner, R., Beller, S., & Härder, J. (2000). Wissensvermittlung, tutoriell unterstützte Wissensanwendung und Wissensdiagnose mit Begriffsnetzen. In H. Mandl & F. Fischer (Ed.), Wissen sichtbar machen: Wissensmanagement mit Mapping-Techniken. (pp. 180-198). : Göttingen: Hogrefe.
  • Plötzner, R., Bodemer, D., Hoppe, H. U., & Tewissen, F. (2000). Kooperatives Problemlösen auf der Grundlage gemeinsamer Visualisierungen. In R. Reichwald & J. Schlichter (Ed.), Verteiltes Arbeiten - Arbeiten der Zukunft. Tagungsband der Deutschen Computer Supported Cooperative Work 2000. (pp. 91-102). : Stuttgart: Teubner.
  • Spada, H. (2000). Mensch und Umwelt. Bewußtsein und Verhalten. In U. Müller (Ed.), Umwelt und Verkehr (pp. 148-162). : Ministerium für Umwelt und Verkehr, Baden Württemberg.
  • Spada, H., & Lay, K. (2000). Erwerb und Anwendung domänenspezifischen Wissens. In R. Duit & C. von Rhöneck (Ed.), Ergebnisse fachdidaktischer und psychologischer Lehr-Lern-Forschung. (pp. 17-34). : Kiel: IPN.
  • Beller, S. (1999). Inhaltseffekte beim logischen Denken - Der Fall der Wasonschen Wahlaufgabe. In W. Hacker & M. Rinck (Ed.), Zukunft gestalten: Bericht über den 41. Kongreß der Deutschen Gesellschaft für Psychologie in Dresden 1998 (pp. 157-164). : Lengerich: Pabst Science Publishers.
  • Beller, S. (1999). Wenn Wissen logisches Denken erleichtert bzw. zu verhindern scheint: Inhaltseffekte in Wasons Wahlaufgabe. In H. Gruber, W. Mack & A. Ziegler (Ed.), Wissen und Denken (pp. 35-52). : Wiesbaden: Deutscher Universitäts-Verlag.
  • Ernst, A. M. (1999). Resource dilemmas, computer simulated actors and climate change.A methodology to investigate human behavior in a complex domain. In E. A. Stuhler & D. de Tombe (Ed.), Complex problem solving. Cognitive psychological issues and environmental policy applications. (pp. 95-105). : Hampp Press.
  • Ernst, A. M. (1999). The psychology of environmental action. In A. Barrage & X. Edelmann (Ed.), Recovery, recycling, re-integration. Collected papers of the R´99 World Congress, Geneva, Switzerland (pp. 3-7). : EMPA.
  • Hoppe, H. U., & Plötzner, R. (1999). Can analytic models support learning in groups?. In P. Dillenbourg (Ed.), Collaborative learning: cognitive and computational approaches. (pp. 147-168). : Elsevier Science Publishers.
  • Plötzner, R., Dillenbourg, P., Preier, M., & Traum, D. (1999). Learning by explaining to oneself and to others. In P. Dillenbourg (Ed.), Collaborative learning: cognitive and computational approaches. (pp. 103-121). : Elsevier Science Publishers.
  • Spada, H. & Scheuermann, & M. (1998). The human dimensions of global environmental change - Social science research in Germany.. In E. Ehlers & T. Krafft (Ed.), German Global Change Research 1998. (pp. 71-91). : .
  • de Jong, T., Ainsworth, S., Dobson, M., v.d. Hulst, A., Levonen, J., Reimann, P., Sime, J.-A., van Someren, M., Spada, H. & Swaak, & J. (1998). Acquiring knowledge in science and mathematics: The use of multiple representations in technology-based learning environments.. In M. van Someren, P. Reimann, H. Bozhuizen & T. de Jong (Ed.), Learning with multiple representations. (pp. 9-40). : .
  • Nerb, J., Spada, H., & Wichmann, S. (1997). Information und Wissen über Umweltprobleme. In H. Gruber & A. Renkl (Ed.), Wege zum Können (pp.). : Huber.
  • Spada, H., & Wichmann, S. (1996). Kognitive Determinanten der Lernleistung. In F. Weinert (Ed.), Psychologie des Lernens und der Instruktion/Pädagogische Psychologie. Enzyklopädie der Psychologie. (pp. 119-152). : Hogrefe.
  • Opwis, K., Stumpf, M., & Spada, H. (1991). Domain representation and student modeling in a microworld for elastic impacts.. In D. Ackermann & M. Tauber (Ed.), Mental models and human-computer interaction (pp.). Amsterdam: North-Holland.

Vorträge

  • Nerb, J., & Janetzko, D. (2002). Psychologische Experimente unter Verwendung von Internet­technologien. (44. Tagung der Experimentell arbeitenden Psychologen, Chemnitz.).
  • Ernst, A.M (2001). Drei Themen zwischen Wasserforschung und „Sozio-Ökonomie“: Kostenallokation, Risiko und Akzeptanz. (Senatskommission für Wasserforschung der Deutschen Forschungsgemeinschaft, Bonn).
  • Ernst, A.M. (2001). Modellierung typischer Wassernutzer im Einzugsgebiet der Donau – erste Schritte. (4. Tagung der Fachgruppe Umweltpsychologie der DGPs, Kassel).
  • Ernst, A.M. (2001). Drei Themen sozialwissenschaftlicher Wasserforschung als Integration und Schnittstelle zur Naturwissenschaft: Kostenallokation, Risiko und Akzeptanz. (6. Nationale Tagung zur Alpenforschung ICAS/IHDP, Luzern).
  • Ernst, A.M. (2001). Sozialwissenschaftliche Integration in GLOWA-Danube. (Workshop Integrationsmethoden in GLOWA, München).

Konferenzbeiträge

  • Allmendinger, K., Troitzsch, H., Hesse, F. W., & Spada, H. (2003). Nonverbal signs in virtual environments. The effects of nonverbal signs on communication and collaboration in a 3D virtual environment. In B. Wasson, S. Ludvigsen & U. Hoppe (Ed.), , 431-441 (CSCL).
  • Bender, A., & Beller, S. (2003). Polynesian tapu in the 'deontic square': A cognitive concept, its linguistic expression and cultural context In R. Alterman, & D. Kirsh (Ed.), Proceedings of the Twenty-Fifth Annual Conference of the Cognitive Science Society, , 127-132 (CogSci).
  • Nerb, J. (2003). The elicitation of discrete emotions: A parallel constraint satisfaction model. In F. Schmalhofer & R. Young (Ed.), .
  • Rummel, N., Spada, H., Caspar, F., Groß Ophoff, J., & Schornstein, K. (2003). Instructional support for computer-mediated collaboration: Results from process analysis. In B. Wasson, S. Ludvigsen & U. Hoppe (Ed.), , 199-208 (CSCL).
  • Beller, S. (2002). Conditional promises and threats ­ Cognition and emotion. (Proceedings of the Twenty-Fourth Annual Conference of the Cognitive Science Society (pp. 113-118). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.).
  • Beller, S. (2002). Deontisches Schließen ohne pragmatische Schemata. (Abstracts zum 43. Kongreß der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (S. 336). Lengerich: Pabst.).
  • Beller, S., Bender A., & Kuhnmünch, G. (2002). Konditionale Versprechen und Drohungen - Zwei verwobene Sprechakte. (Abstracts der 44. Tagung experimentell arbeitender Psychologen (S. 322). Regensburg: Roderer.).
  • Bender, A. (2002). Changes in social orientation - Threats for a cultural institution in marine resource exploitation in Tonga. (Paper presented at the ASAO Annual Meeting, Auckland.).
  • Bender, A., Beller, S., & Kuhnmünch, G. (2002). Konditionale Versprechen und Drohungen als Auslöser für Emotionen. (Abstracts zum 43. Kongreß der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (S. 336). Lengerich: Pabst.).
  • Nerb, J. (2002). DEBECO: Eine Computersimulation des Appraisal-Prozesses. (Abstracts zum 43. Kongreß der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (S. 322). Lengerich: Pabst.).
  • Nerb, J. (2002). How desire and belief congruence leads to emotions: A constraint satisfaction model of the appraisal process. (Paper presented at the 12th ISRE, Cuenca.).
  • Nerb, J., & Frings, S. (2002). Die Zumessung von Schadensersatz und Schmerzensgeld: Laien und Experten im Vergleich. (Abstracts zur 44. Tagung der Experimentell arbeitenden Psychologen (S. 63). Lengerich.: Pabst.).
  • Rummel, N., & Spada, H. (2002). Gemeinsames netzbasiertes Problemlösen von Personen mit unterschiedlicher Expertise: Schwierigkeiten und ihre Überwindung. (Abstracts zum 43. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (p. 206). Lengerich: Pabst.).
  • Rummel, N., Spada, H., Hermann, F., Caspar, F., & Schornstein, K. (2002). Promoting the coordination of computer-mediated interdisciplinary collaboration. (Proceedings of the Computer Support for Collaborative Learning (CSCL) Conference (pp. 558-560). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.).
  • Spada, H., & Rummel, N. (2002). Modelllernen als Methode zur Strukturierung netzbasierter Zusammenarbeit. (Abstracts zum 43. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (p. 252). Lengerich: Pabst.).
  • Beller, S. (2001). A model theory of deontic reasoning about social norms. In J. D. Moore, & K. Stenning (Eds.), Proceedings of the Twenty-Third Annual Conference of the Cognitive Science Society (pp. 63-68). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. .
  • Beller, S., Kuhnmünch, G., & Spada, H. (2001). Logisches Schließen ohne `Biases'. Experimentelle Psychologie - Abstracts der 43. Tagung experimentell arbeitender Psychologen (S. 12). Lengerich: Pabst. In A. Zimmer, K. Lange, K.-H. Bäuml, R. Loose, R. Scheuchenpflug, O. Tucha, H. Schnell, & R. Findl (Ed.), .
  • Bender, A. (2001). Environmental Concepts, Cultural Values and Emotions-- Implications for Marine Resource Use in Tonga. Paper presented at the X Pacific Science Inter-Congress, Guam. .
  • Bender, A. (2001). Die tonganische Institution gegenseitiger Hilfe (fetokoni'aki) im Spannungsfeld zwischen traditionellen Werten und sich wandelnden Anforderungen. Paper presented at the Conference of the German Society for Anthropology [DGV], Göttingen. .
  • Bender, A. (2001). From social to individual orientation - Threats for a cultural institution in marine resource exploitation in Tonga. Paper presented at the Inaugural Conference of the Center for Maritime Research (MARE), Amsterdam. .
  • Hermann, F., Rummel, N., & Spada, H. (2001). Solving the case together: The challenge of net-based interdisciplinary collaboration. In P. Dillenbourg, A. Eurelings, & K. Hakkarainen (Eds.), Proceedings of the First European Conference on Computer-Supported Collaborative Learning. Maastricht, NL. .
  • Rummel, N., Hermann, F., & Spada, H. (2001). Förderung effektiver Kooperation beim netzbasierten Problemlösen und Lernen bei komplementärem Wissen. Vortrag auf der 8. Tagung der Fachgruppe "Pädagogische Psychologie" der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Landau. .
  • Rummel, N., Levin, J. R., & Beitzel, B. D. (2001). Can a mnemonic study-strategy enhance students' processing and recall of integrated text? Proceedings of the 9th European Conference for Research on Learning and Instruction (EARLI). Fribourg, Switzerland. .
  • Beller, S., & Bender, A. (2000). "Wenn Du mir Dein Rad leihst, dann helfe ich Dir mit den Hausaufgaben!" Die Beurteilung konditionaler Austauschregeln. (Abstract-CD-ROM zum 42. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie. Lengerich: Pabst Science Publishers.).
  • Beller, S., & Plötzner, R. (2000). Diagnose konzeptuellen Wissens mit normalisierten Begriffsnetzen. Experimentelle Psychologie. Beiträge zur 42. Tagung experimentell arbeitender Psychologen. Lengerich: Pabst Science Publishers., , 75.
  • Bender, A. (2000). Warum nachhaltig nutzen? Kulturelle Schemata und Emotionen bei der Anpassung von Nutzungsstrategien in Tonga. (Abstract-CD-ROM zum 42. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie. Lengerich: Pabst Science Publishers.).
  • Bender, A. (2000). Sharing fishing grounds and sharing food - How a cultural institution helps to protect an open access resource. (Abstract-CD-ROM, The Eigth Biennial Conference of the International Association for the Study of Common Property. Bloomington, IN: Indiana University.).
  • Eisentraut, R. (2000). The use of peer-santioning mechanisms in an asymmetric commons dilemma: An experimental study. (Abstract-CD-ROM, The Eith Biennial Conference of the International Association for the Study of Common Property. Bloomington, IN: Indiana University.).
  • Eisentraut, R. (2000). Soziales Wissen und individuelles Handeln in einem asymmetrischen Ressourcendilemma: Welche Rolle spielen die eigene Macht und die Macht der anderen? (Abstract-CD-ROM zum 42. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie. Lengerich: Pabst Science Publishers.).
  • Ernst, A. (2000). Simulation in der umweltpsychologischen Forschung. (Abstract-CD-ROM zum 42. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie. Lengerich: Pabst Science Publishers.).
  • Konz, P., Albert, D., Funke, J., Hirsig, R., Stumpf, M., & Wandke, H. (2000). IuK-Aktivitäten der DGPs und die IuK-Initiative der wissenschaftlichen Fachgesellschaften. (Abstract-CD-ROM zum 42. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie. Lengerich: Pabst Science Publishers.).
  • Lay, K. (2000). Die Rolle von Metakognitionen beim Auftreten des Hindsight Bias. Experimentelle Psychologie. Beiträge zur 42. Tagung experimentell arbeitender Psychologen. Lengerich: Pabst Science Publishers., , 123.
  • Lay, K., Nerb, J., & Spada, H. (2000). Die Bewertung von Umweltrisiken in der Rückschau: Modellierung und Empirie. (Abstract-CD-ROM zum 42. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie. Lengerich: Pabst Science Publishers.).
  • Nerb, J., & Spada, H. (2000). Umweltrisiken in den Medien: Empirische Analyse und Modellierung der Reaktionen der Rezipienten. Abstract-CD-ROM zum 42. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie. Lengerich: Pabst Science Publishers, .
  • Pfeiffer, T., Manz, S., & Nerb, J. (2000). Kohärenzeffekte kognitiver und emotionaler Bewertung von Umweltschadensfällen im Rekognitionsurteil. Experimentelle Psychologie. Beiträge zur 42. Tagung experimentell arbeitender Psycholgogen. Lengerich: Pabst Science Publishers., , 179.
  • Plötzner, R., & Beller, S. (2000). Teaching and supporting the use of qualitative and quantitative concepts in classical mechanics. Proceedings of the Twenty-Second Annual Conference of the Cognitive Science Society. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum., , 853-858.
  • Spada, H. (2000). Communication of environmental risk and accidents. (27th International Conference of Psychology. Stockholm, Sweden, Volume of Abstract).
  • Stumpf, M., & Scheuermann, M. (2000). Konzeption, Nutzung und Weiterentwicklung der Expertendatenbank der DGPs. (Abstract-CD-ROM zum 42. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie. Lengerich: Pabst Science Publishers.).
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