Sektionen
Sie sind hier: Startseite Members Prof. Dr. Alexander Renkl
Artikelaktionen

Prof. Dr. Alexander Renkl

 

 

Über kurz oder lang kann das nimmer länger so weitergehen, außer es dauert noch länger, dann kann man nur sagen, es braucht halt alles seine Zeit, und Zeit wär's, dass es bald anders wird (Karl Valentin). 

Postal Address

University of Freiburg
Psychological Institute
Educational and Developmental Psychology

Engelbergerstr.41
D-79085 Freiburg
Germany

Tel.: ++49 (0) 761 203 3003
Fax: ++49 (0) 761 203 3100

renkl@psychologie.uni-freiburg.de 

Office hour: Tuesday 15-16h. Prior notice is highly recommendable.  

renkl_bild_2011renkl_bild_2011

 

Manchmal gehen mir meine Meinungen auf die Nerven; aber ich habe keine anderen (Werner Schneyder)  

Und größte Vorsicht vor meinen Meinung, schließlich bin ich ein weißer, alter cis-Mann!

 Research
  • Example-based learning
  • Instructional explanations and self-explanations
  • Learning from multiple representations (multimedia learning)
  • Learning strategies
  • Learning by journal writing
  • Retrieval practice
  • Teachers' pedagogical and psychological knowledge

 

 Teaching

  • Educational Psychology
  • Developmental Psychology

Short bio


Selected Recent Publications (Full list of Publications)

Bender, L., Renkl, A., & Eitel, A. (2021). When and how seductive details harm learning. A study using cued retrospective reporting. Applied Cognitive Psychology, 35, 948–959. https://doi.org/20.1002/acp.3822

Eitel, A., Endres, T., & Renkl, A. (2022). Specific questions during retrieval practice are better for texts containing seductive details. Appled Cognitive Psychology, 36(5), 996-1008. doi.org/10.1002/acp.3984

Endres, T., Lovell, O., Morkunas, D., Rieß, W., & Renkl, A. (2022). Can prior knowledge increase task complexity? Cases in which higher prior knowledge leads to higher intrinsic load. Britisch Journal of Educational Psychology, 92(Suppl. 2), 305-317. https://doi.org/10.1111/bjep.12563

Martin, M., Farrell, M., Seidel, T., Rieß, W., Könings, K. D., van Merriënboer, J. J. G., & Renkl, A. (2023).  Knowing what matters: Short introductory texts support teacher students' professional vision of tutoring interactions. Teaching and Teacher Education, 124, 104014. doi.org/10.1016/j.tate.2023.104014

Nückles, M., Roelle, J., Glogger-Frey, I., Waldeyer, J., & Renkl, A. (2020). The self-regulation view in writing-to-learn: Using journal writing to optimize cognitive load in self-regulated learning. Educational Psychology Review, 32, 1089-1126. doi.org/10.1007/s10648-020-09541-1

Roelle, J., Endres, T., Abel, R., Obergassel, N., Nückles, M., & Renkl, A. (in press). Happy together? On the relationship between research on retrieval practice and generative learning. Educational Psychology Review.

Renkl, A. (2023). Lernprozesse und deren Förderung theoretisch verstehen: Von kleinen Fortschritten, von gegenwärtig priorisierten, aber nicht ausreichenden Abhilfen und von einem Wunschzettel. Unterrichtswissenschaft, 51, 39-62. https://doi.org/10.1007/s42010-023-00167-0

Renkl, A. (2022). Meta-analyses as a privileged information source for informing teachers' practice? A plea for theories as primus inter pares. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie/German Journal of Educational Psychology, 36(4), 217-231. https://doi.org/10.1024/1010-0652/a000345

 

Benutzerspezifische Werkzeuge